VEDTÆGTER
Kapitel 1 - Navn og formål
§ 1. Foreningens navn er ZooCentral - Danish Association of Zookeepers
Stk. 2: Sammenslutningens initialer er ZCT
Stk. 3: Sammenslutningens hjemmeside er www.zoocentral.dk
§ 2. Foreningens formål er at styrke fagligheden blandt dyrepassere i danske zoologiske anlæg, samt sikre en netværksplatform og facilitere indsamling af midler til naturbevarelsesprojekter (NGO’er), både lokalt, nationalt og internationalt.
§ 3. Foreningens daglige virke og regler herom er defineret i den dertilhørende forretningsorden.
Stk. 2: Forretningsordenen udarbejdes og ændres af bestyrelsen.
Stk. 2: Sammenslutningens initialer er ZCT
Stk. 3: Sammenslutningens hjemmeside er www.zoocentral.dk
§ 2. Foreningens formål er at styrke fagligheden blandt dyrepassere i danske zoologiske anlæg, samt sikre en netværksplatform og facilitere indsamling af midler til naturbevarelsesprojekter (NGO’er), både lokalt, nationalt og internationalt.
§ 3. Foreningens daglige virke og regler herom er defineret i den dertilhørende forretningsorden.
Stk. 2: Forretningsordenen udarbejdes og ændres af bestyrelsen.
Kapitel 2 - Medlemmer, bestyrelse og udvalg
§ 4. Et medlem af ZooCentral er en person som betaler årligt kontingent.
Stk. 2: Medlemskabets kontingent, betingelser og fordele fastsættes af bestyrelsen.
§ 5. Ethvert medlem af ZooCentral kan stille op til bestyrelsen og er stemmeberettiget til generalforsamlingerne.
§ 6. Bestyrelsen er foreningens styrende organ og kan foretage beslutninger på foreningens vegne.
Stk. 2: Bestyrelsen kan ikke foretage vedtægtsændringer. Dette skal ske på en generalforsamling (se kapitel 4).
Stk. 3: Bestyrelsen er underlagt generalforsamlingen som foreningens øverste autoritet.
§ 7. Bestyrelsen består af:
internt imellem sig.
§ 8. Nye medlemmer af bestyrelsen kan kun optages ved valg på generalforsamlingen (se kapitel 4).
§ 9. Bestyrelsesmedlemmerne i foreningen sidder for 2 år ad gangen.
Stk. 2: Formanden, kasséren og bestyrelsesmedlem nr. 1, 2 og 3 er på valg i ulige år.
Stk. 3: Næstformanden, bestyrelsesmedlem nr. 4, 5 og 6 og suppleanterne er på valg i lige år.
§ 10. Under bestyrelsen findes udvalgene. Udvalgene består af medlemmer som påtager sig koordineringen af foreningens arbejdsopgaver.
Stk. 2: Disse udvalg inkluderer (men ikke begrænset til): Dyrepasserkonferencen, Dyrepasser- og Lærlingefesten, ZOOmmer OL, Kommunikation, Naturbevarelse og Publikationer.
Stk. 2: Ethvert medlem af ZooCentral kan sidde i et eller flere udvalg.
§ 11. Bestyrelsen er ansvarlig for at nedsætte og ændre i de forskellige udvalg som er ansvarlige for foreningens aktiviteter.
Stk. 2: Hvert udvalg har en ansvarlig udvalgskoordinator samt mindst et bestyrelsesmedlem.
Stk. 3: Bestyrelsen kan godkende et udvalg uden et bestyrelsesmedlem, hvis et bestyrelsesmedlem i udvalget ikke er muligt.
Stk. 4: Ændringer i udvalgene foretages i samarbejde mellem bestyrelsen og koordinatoren.
§ 12. Bestyrelsen samt medlemmerne af de forskellige udvalg udgør tilsammen foreningens ”arbejdsgruppe”.
Stk. 2: Medlemmer af arbejdsgruppen kan debattere i det lukkede forum ”ZCT Crew” omkring foreningens virke.
§ 13. Hvis et medlem handler modstridende med foreningens formål, vedtægter, forretningsorden og/eller interesser, vil dette kunne ekskluderes følgende en afstemning i bestyrelsen med et kvalificeret flertal**. Ved eksklusion fra foreningen gives ingen refusion.
Stk. 2: Ved ekskludering skal medlemmet orienteres med begrundelse og foreningen skal være lydhør for eventuel indsigelse fra det ekskluderede medlem.
Stk. 2: Medlemskabets kontingent, betingelser og fordele fastsættes af bestyrelsen.
§ 5. Ethvert medlem af ZooCentral kan stille op til bestyrelsen og er stemmeberettiget til generalforsamlingerne.
§ 6. Bestyrelsen er foreningens styrende organ og kan foretage beslutninger på foreningens vegne.
Stk. 2: Bestyrelsen kan ikke foretage vedtægtsændringer. Dette skal ske på en generalforsamling (se kapitel 4).
Stk. 3: Bestyrelsen er underlagt generalforsamlingen som foreningens øverste autoritet.
§ 7. Bestyrelsen består af:
- Formand
- Næstformand
- Kassérer
- Op til 6 menige bestyrelsesmedlemmer
- Op til 2 suppleanter
internt imellem sig.
§ 8. Nye medlemmer af bestyrelsen kan kun optages ved valg på generalforsamlingen (se kapitel 4).
§ 9. Bestyrelsesmedlemmerne i foreningen sidder for 2 år ad gangen.
Stk. 2: Formanden, kasséren og bestyrelsesmedlem nr. 1, 2 og 3 er på valg i ulige år.
Stk. 3: Næstformanden, bestyrelsesmedlem nr. 4, 5 og 6 og suppleanterne er på valg i lige år.
§ 10. Under bestyrelsen findes udvalgene. Udvalgene består af medlemmer som påtager sig koordineringen af foreningens arbejdsopgaver.
Stk. 2: Disse udvalg inkluderer (men ikke begrænset til): Dyrepasserkonferencen, Dyrepasser- og Lærlingefesten, ZOOmmer OL, Kommunikation, Naturbevarelse og Publikationer.
Stk. 2: Ethvert medlem af ZooCentral kan sidde i et eller flere udvalg.
§ 11. Bestyrelsen er ansvarlig for at nedsætte og ændre i de forskellige udvalg som er ansvarlige for foreningens aktiviteter.
Stk. 2: Hvert udvalg har en ansvarlig udvalgskoordinator samt mindst et bestyrelsesmedlem.
Stk. 3: Bestyrelsen kan godkende et udvalg uden et bestyrelsesmedlem, hvis et bestyrelsesmedlem i udvalget ikke er muligt.
Stk. 4: Ændringer i udvalgene foretages i samarbejde mellem bestyrelsen og koordinatoren.
§ 12. Bestyrelsen samt medlemmerne af de forskellige udvalg udgør tilsammen foreningens ”arbejdsgruppe”.
Stk. 2: Medlemmer af arbejdsgruppen kan debattere i det lukkede forum ”ZCT Crew” omkring foreningens virke.
§ 13. Hvis et medlem handler modstridende med foreningens formål, vedtægter, forretningsorden og/eller interesser, vil dette kunne ekskluderes følgende en afstemning i bestyrelsen med et kvalificeret flertal**. Ved eksklusion fra foreningen gives ingen refusion.
Stk. 2: Ved ekskludering skal medlemmet orienteres med begrundelse og foreningen skal være lydhør for eventuel indsigelse fra det ekskluderede medlem.
Kapitel 3 - Generalforsamling og bestyrelsesmøder
§ 14. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
§ 15. Den ordinære generalforsamling skal afholdes én gang årligt, som regel i forbindelse med den årlige Dyrepasser- og Lærlingefest.
Stk. 2. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen.
Stk. 3: Indkaldelsen skal ske senest 6 uger før generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 4: Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger inden generalforsamlingen.
Stk. 5: Den endelige dagsorden sendes ud 2 uger inden generalforsamling.
§ 16. Generalforsamlingen vælger bestyrelsen (se kapitel 2).
§ 17. Afstemninger ved generalforsamlingen sker ved håndsoprækning.
Stk. 2: Der kan kræves en anonym stemmeafgivelse, hvis blot ét medlem ønsker dette.
§ 18. Generalforsamlingen er åben for alle, men kun medlemmer er stemmeberettigede.
Stk. 2: Generalforsamlingen kan lukkes for udefrakommende ved afstemning med kvalificeret flertal** af de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Forslag til dette kan stilles uafhængigt af dagsordenen.
§ 19. Generalforsamlingens dagsorden fastsættes som følgende:
Velkomst ved næstformanden
§ 20. Hvert år forud for generalforsamlingen, bør medlemmerne selv tage vedtægterne op til gennemsyn, og vurdere om de mener, at ændringer skal finde sted.
Stk. 2: Punkt. 4 på generalforsamlingen åbnes kun til diskussion, hvis et medlem har indsigelser til vedtægterne.
§ 21. Hvis et almindeligt flertal i bestyrelsen ønsker det, kan der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
§ 22. Formanden og næstformanden indkalder til bestyrelsesmøder efter behov.
Stk. 2: Hvis 4/9 af bestyrelsen ønsker det, kan der indkaldes til bestyrelsesmøde.
Stk. 3: Varsling skal ske i behørig tid.
Stk. 4: Bestyrelsesmødet kan kun gennemføres med minimum 5 deltagende medlemmer.
Stk. 5: Suppleanter erstatter et fraværende bestyrelsesmedlem i dets fravær, og tæller som deltager ifm. mødets gennemførelse.
§ 15. Den ordinære generalforsamling skal afholdes én gang årligt, som regel i forbindelse med den årlige Dyrepasser- og Lærlingefest.
Stk. 2. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen.
Stk. 3: Indkaldelsen skal ske senest 6 uger før generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 4: Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger inden generalforsamlingen.
Stk. 5: Den endelige dagsorden sendes ud 2 uger inden generalforsamling.
§ 16. Generalforsamlingen vælger bestyrelsen (se kapitel 2).
§ 17. Afstemninger ved generalforsamlingen sker ved håndsoprækning.
Stk. 2: Der kan kræves en anonym stemmeafgivelse, hvis blot ét medlem ønsker dette.
§ 18. Generalforsamlingen er åben for alle, men kun medlemmer er stemmeberettigede.
Stk. 2: Generalforsamlingen kan lukkes for udefrakommende ved afstemning med kvalificeret flertal** af de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Forslag til dette kan stilles uafhængigt af dagsordenen.
§ 19. Generalforsamlingens dagsorden fastsættes som følgende:
Velkomst ved næstformanden
- Valg af dirigent (samt stemmetæller og referent, forudsat at sekretæren er fraværende).
- Godkendelse af dagsorden
- Formandens beretning
- Godkendelse af vedtægter
- Regnskabet fremlægges til godkendelse
- Indkomne forslag
- Valg til bestyrelsesposter:
- Formand eller næstformand
- Kasserer eller sekretær
- Øvrige bestyrelsesmedlemmer
- Suppleanter
- Opdatering ved koordinatorerne
- Eventuelt
§ 20. Hvert år forud for generalforsamlingen, bør medlemmerne selv tage vedtægterne op til gennemsyn, og vurdere om de mener, at ændringer skal finde sted.
Stk. 2: Punkt. 4 på generalforsamlingen åbnes kun til diskussion, hvis et medlem har indsigelser til vedtægterne.
§ 21. Hvis et almindeligt flertal i bestyrelsen ønsker det, kan der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
§ 22. Formanden og næstformanden indkalder til bestyrelsesmøder efter behov.
Stk. 2: Hvis 4/9 af bestyrelsen ønsker det, kan der indkaldes til bestyrelsesmøde.
Stk. 3: Varsling skal ske i behørig tid.
Stk. 4: Bestyrelsesmødet kan kun gennemføres med minimum 5 deltagende medlemmer.
Stk. 5: Suppleanter erstatter et fraværende bestyrelsesmedlem i dets fravær, og tæller som deltager ifm. mødets gennemførelse.
Kapitel 4 - Økonomi
§ 23. Foreningens regnskabsår løber mellem 1. januar til 31. december.
§ 24. Formanden, næstformanden og kassér kan i fællesskab disponere over sammenslutningens økonomiske midler. De tre skal nå til enighed før midler kan bruges.
§ 25. Formanden, næstformanden og kassér skal have godkendelse af minimum 6/10 af bestyrelsen, hvis beløb til udbetaling overstiger 3000 kr.
§ 26. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid søge økonomisk aktindsigt fra formanden, næstformanden eller kasséren. Dette omfatter (men er ikke begrænset til) information om kontoudtog, posteringer, etc.
Stk. 2: Regnskab skal være tilgængeligt for alle, på foreningens hjemmeside min. 2 måneder efter endt generalforsamling.
§ 24. Formanden, næstformanden og kassér kan i fællesskab disponere over sammenslutningens økonomiske midler. De tre skal nå til enighed før midler kan bruges.
§ 25. Formanden, næstformanden og kassér skal have godkendelse af minimum 6/10 af bestyrelsen, hvis beløb til udbetaling overstiger 3000 kr.
§ 26. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid søge økonomisk aktindsigt fra formanden, næstformanden eller kasséren. Dette omfatter (men er ikke begrænset til) information om kontoudtog, posteringer, etc.
Stk. 2: Regnskab skal være tilgængeligt for alle, på foreningens hjemmeside min. 2 måneder efter endt generalforsamling.
Kapitel 5 - Opløsning
§ 27. Ved opløsning af foreningen, må der indkaldes til 2 ekstraordinære generalforsamlinger, med minimum 30 dages mellemrum, med opløsningen af foreningen som eneste punkt på dagsorden, og godkendes ved flertal.
§ 28. Alle overskydende midler i foreningen, skal doneres til en naturbevarelsesorganisation.
§ 28. Alle overskydende midler i foreningen, skal doneres til en naturbevarelsesorganisation.
Kapitel 6 - Andet
§ 28. Offentlig, samt privat, brug af foreningens navn samt logo skal aftales med bestyrelsen.
* Et almindelig flertal i foreningen eller bestyrelsen defineres som alt over halvdelen.
** Et kvalificeret flertal i bestyrelsen defineres som 6/10. I foreningen defineres det som 2/3 med afrunding.
** Et kvalificeret flertal i bestyrelsen defineres som 6/10. I foreningen defineres det som 2/3 med afrunding.
Sidst opdateret: 25. februar 2023