SKRIFTLIG FORMIDLING
Skriftlig formidling har det potentiale, at det kan fange de gæster, som du ikke fanger via mundtlig formidling. I mange zoologiske institutioner er det ikke dyrepasserne der står for skiltningen, men i stedet en uddannet zoolog/biolog. Det forekommer dog i de mindre zoologiske institutioner, at arbejdsopgaverne bliver fordelt iblandt de ansatte, og derfor er der også mulighed for at man som dyrepasser/dyrepasser elev, bliver fx sat til at skrive skiltning eller artikler til en hjemmeside.
Når du laver skriftlig formidling, er det vigtigt at du tænker på hvem du ønsker at teksten skal henvende sig til/hvem er målgruppen, hvad er det du ønsker at teksten skal beskrive (hold fokus) og sørg for at du når dit mål. Illustrationer og fakta-bokse, og taktile elementer der stikker ud af skiltet og kan røres, er utrolig gode til at forklare meget med få ord, og det er en god måde at bryde teksten på, så den skriftlige formidling ikke bliver for tekst tung.
Hvis du fx skal skrive en tekst til en hjemmeside, kan det være en god ide at holde sig til den følgende opsætning:
- En titel der virkelig fanger læseren (Fx Har den største næse i regnskoven)
- Dit navn, din titel og måske endda den zoologiske institutions navn, hvis det bliver delt udenfor institutionens hjemmeside.
- Appetizer, der giver et kort og spændende indblik i hvad hoved teksten indeholder, og holder læseren fanget.
- Selve teksten, der på en spændende og visuel beskrivende måde, gør at læseren føler at han/hun selv er til stede - tillægsord er guld værd. Husk altid at forklare hvad du mener, så ingen kan komme i tvivl om dit budskab i teksten.
- En form for konklusion, hvor du opsummerer hvad teksten har beskrevet eller hvor du får konkluderet på emnet (hvis det er muligt).
Du skal huske at din tekst skal være overskuelig, letlæselig og opdelt med visuel materiale. Husk også at nogle skriftstørrelser og formater er nemmere at læse end andre, men formentlig har din zoologiske institution et layout de normalt bruger på fx deres hjemmeside. Få ALTID en anden fagperson til at læse materialet igennem før det deles, da den person kan hjælpe med at spotte skrivefejl, fakta fejl, opsætnings fejl, grammatiske fejl mm.
Når du laver skriftlig formidling, er det vigtigt at du tænker på hvem du ønsker at teksten skal henvende sig til/hvem er målgruppen, hvad er det du ønsker at teksten skal beskrive (hold fokus) og sørg for at du når dit mål. Illustrationer og fakta-bokse, og taktile elementer der stikker ud af skiltet og kan røres, er utrolig gode til at forklare meget med få ord, og det er en god måde at bryde teksten på, så den skriftlige formidling ikke bliver for tekst tung.
Hvis du fx skal skrive en tekst til en hjemmeside, kan det være en god ide at holde sig til den følgende opsætning:
- En titel der virkelig fanger læseren (Fx Har den største næse i regnskoven)
- Dit navn, din titel og måske endda den zoologiske institutions navn, hvis det bliver delt udenfor institutionens hjemmeside.
- Appetizer, der giver et kort og spændende indblik i hvad hoved teksten indeholder, og holder læseren fanget.
- Selve teksten, der på en spændende og visuel beskrivende måde, gør at læseren føler at han/hun selv er til stede - tillægsord er guld værd. Husk altid at forklare hvad du mener, så ingen kan komme i tvivl om dit budskab i teksten.
- En form for konklusion, hvor du opsummerer hvad teksten har beskrevet eller hvor du får konkluderet på emnet (hvis det er muligt).
Du skal huske at din tekst skal være overskuelig, letlæselig og opdelt med visuel materiale. Husk også at nogle skriftstørrelser og formater er nemmere at læse end andre, men formentlig har din zoologiske institution et layout de normalt bruger på fx deres hjemmeside. Få ALTID en anden fagperson til at læse materialet igennem før det deles, da den person kan hjælpe med at spotte skrivefejl, fakta fejl, opsætnings fejl, grammatiske fejl mm.