METODER
Træning er bygget op omkring de fire konsekvenser i læringspyskologi; positiv forstærkning, positiv straf, negativ forstærkning og negativ straf.
- Positiv forstærkning betyder at træneren tilføre (+) en positiv forstærker (noget dyret ser som en belønning) når adfærden forekommer, og dette forøger chancen for at dyret vælger at udføre adfærden igen. Et eksempel på dette kan være at du skal have din asiatiske odder til at gå i en transport kasse - når dyret går i kassen, så belønner (forstærker) træneren adfærden med fx. et stykke lækkert fisk (som træneren ved at odderen er vild med), og dette forøger chancen/sandsynligheden for at odderen går i kassen uden besvær næste gang.
- Positiv straf eller korrektion, er når træneren tilfører (+) en stimuli/handling, der forårsager at adfærden er mindre sandsynlig for at gentage sig, og derfor har træneren mulighed for at reducere en uønsket adfærd. Et eksempel på dette kan være at du står inde i et surikat anlæg og gør rent, og dyrene bliver ved med at nappe dig i hælene. Du tager vandslangen og sprøjter vand efter dem og dette reducerer formentlig den uønskede adfærd.
- Negativ forstærkning er når dyrets adfærd medfører at det undgår en ubehagelig stimuli og adfærden bliver formentlig mere sandsynlig. Et eksempel på dette kan være at du skal gå en tur med zooens lama, og du trækker i grimen for at få den til at gå. Ergo, når den går, så strammer det mindre i grimen og det "ubehagelige" forsvinder, og på sigt kan det være at den begynder at gå før træneren overhovedet skal trække i grimetorvet.
- Negativ straf er når en adfærd medfører at forstærkeren/belønningen udebliver eller fjernes, og det gør formentlig adfærdens forekomst mindre sandsynlig. Et eksempel på dette kan være at du skal træne din marmoset abe til at springe fra gren til gren, men i stedet for løfter den armene. Der medfører ingen belønning og derfor er sandsynligheden mindre for at mamoset aben næste gang vælger at løfte armene, når signalet til "hop fra gren til gren" gives.