ZooCentral.dk
  • Events
    • Dyrepassergilde
    • Dyrepasser-konferencen
  • Medlemskab
    • Støttemedlemskab
    • Privatmedlemskab
  • Uddannelsen
    • Dyrepasser
    • Lærling >
      • Ansøgning og CV
      • Praktikophold
      • Elevpladssøgning
      • Stillingsvejledning (ENG)
    • Skole & Praktik >
      • Grundforløb
      • Hovedforløb
      • Uddannelsessteder
      • Praktiksøgning
      • EUV & EUX
      • Udstationering
      • Praktik i udlandet
      • Økonomi og løn
      • Specialer >
        • Zoologiske Anlæg
        • Forsøgsdyr
        • Dyrehandel
        • Heste
        • Dyrepasserassistent
    • Efteruddannelse
    • Dyrerelaterede uddannelser
    • Fagforening
  • Fagstof
    • Adfærd >
      • Adfærdsteori >
        • Konfliktadfærd
        • Nøglestimuli, motivation og drift
        • Socialadfærd
        • Flokadfærd og rangorden
        • Territorial adfærd
        • Hormoner og forplantningsadfærd
      • Observationsmetoder
      • Ressourcer
    • Akvakultur >
      • Vandkvalitet
      • Fodring af akvariefisk
    • Anlæg/Design >
      • Interessenttrekanten
      • Anlægstyper
      • Anlægshistorien
      • Designfokus
      • Planlægning & Checkliste
      • Berigelse
      • Ressourcer
    • Fodring & Ernæring >
      • Energiberegning
      • Foderplan
      • Fodringsteknik
      • Ressourcer
    • Formidling >
      • S.M.A.R.T.
      • Den gode formidler
      • To show or not to show
      • Skriftlig formidling >
        • Skiltning
        • Udstilling
      • Fun Facts
      • Ressourcer
    • Lovgivning
    • Træning >
      • Indlæring
      • Metoder
      • Klikkertræning
      • Ordliste
      • Træning og dyrevelfærd
      • Træning i praksis
      • Ressourcer
  • Links
    • Zoos & Akvarier
    • Zoo Associations
    • Zoo-relateret
    • Zoologi
    • Naturbevarelse
    • Foreninger
    • Inventar
    • Foder & Ernæring
    • Museer & Botaniske Haver
  • ZooCentral
    • Idégrundlag
    • Vedtægter
    • Arbejdsgruppen
    • Litteratur >
      • Bøger
      • Husbandry Guidelines
    • Naturbevarelse

HOVEDFORLØB

Når man har været igennem grundforløbet og sit første praktikforløb, får man adgang til hovedforløbene.  Her er undervisningen 100 % rettet mod dyrepasser-faglig viden. Her kommer man igennem emner såsom adfærd, foder og fodring, anlægsindretning, zoologi, etc.

Efter den nye uddannelsesordning inden for Jordbrugets Uddannelser består dyrepasseruddannelsen nu af tre hovedforløb, således så uddannelsens opbygning ser ud som i figurerne nedenfor. Zoo-dyr og Forsøgsdyr følges ad på Trin 1 med de samme fag, mens Dyrehandel kun har nogle fag til fælles med de andre. Desuden har Dyrehandel kun to hovedforløb i stedet for tre ligesom ved Zoo-dyr og Forsøg.
Billede
Vælger man at blive dyrepasser-assistent og undlade specialet, afslutter man det første hovedforløb med en eksamen og får sit eksamensbevis. Finder man senere en elevplads kan man altid komme tilbage og fortsætte sit studie med specialet.
Uddannelsesordning
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til dyrepasser gældende fra 22.042022

Ny uddannelsesordning gældende fra 01.08.2022
LÆS MERE HER

1. Hovedforløb

2. Hovedforløb

3. Hovedforløb

4. Hovedforløb

På 1. HF undervises eleverne på tværs af brancher i nogle af fagene og i andre fag specialeopdeles eleverne.
Der undervises stadig i grundfag som biologi, men nu på et højere niveau samt matematik. Desuden skal
eleverne undervises i grundlæggende dyrepasning samt nogle af deres valgfrie uddannelsesspecifikke fag.

På 1. HF er der fokus på, at eleverne skal lære hinanden at kende og derved skabe et godt undervisnings- og
læringsmiljø. Eleverne skal udveksle erfaringer og lære at koble teori og praksis. Der vil være ekskursioner
og besøg fra specialister i branchen. Midtvejs evalueres eleverne ved en feedbacksamtale med deres
faglærer.

​Fag: Biologi, Matematik, grundlæggende dyrehold, valgfrit uddannelsesspecifikt fag fx Berigelse og
Aktivering
På 2. HF undervises eleverne på tværs af brancher i nogle af fagene og i andre fag specialeopdeles eleverne
I grundfaget engelsk er der fokus på at forstå og benytte gængse fagudtryk indenfor branchen.

På 2. HF er
der stadig fokus på, et godt undervisnings- og læringsmiljø. Eleverne udveksler erfaringer og lærer at koble
teori og praksis. Der vil være ekskursioner og besøg fra specialister i branchen.

​Fag: Engelsk på F og E niveau, Virksomhedskultur 1, Zoologi og biodiversitet, Adfærd, velfærd og etik,
Formidling om dyr i zoologiske anlæg, Valgfrit uddannelsesspecifikt fag fx Akvarie- og terrarie teknik
På 3. HF undervises eleverne primært på deres specialehold. Det er også på dette hovedforløb, at der er
planlagt en studietur med et særligt fagligt fokus. Der vil være ekskursioner og besøg fra specialister i
branchen. Inden eleverne stopper på 3. HF gøres de klar til den afsluttende opgave på 4. HF.

​Fag: Virksomhedskultur 2, Zoo teknik management og anlægsdesign, Formidling om dyr i zoologiske anlæg,
Hold af dyr i zoologiske anlæg, Valgfrit uddannelsesspecifikt fag, fx træning af dyr
På 4. HF undervises eleverne kun på deres specialehold. Her samles trådene mellem teori og praksis som
eleven har mødt gennem uddannelsen for til sidst at toppe op med ny og yderligere viden. Der vil være
ekskursioner og besøg fra specialister i branchen. Eleven afslutter uddannelsen med at skrive en
afsluttende opgave, som skal forsvares på den sidste dag i forløbet. Her fungerer faglæreren som
eksaminator og censor vil typisk være en fra branchen.

​Fag: Zoologi og conservation, Zooteknik management og anlægsdesign
Afsluttende svendeprøve

Zoo-specialet

Picture

Forsøgs-specialet

Picture

Dyrehandler-specialet

Picture
tilbage til skole og praktik

Facebook

Billede

Kalender

Billede

Instagram

Picture

Kontakt

Billede

Søgning

Copyright © ZooCentral 2024 - CVR. 38426591 - Langholm 44, 6000 Kolding - 60142021