INTERESSENT-TREKANTEN
Når man skal planlægge et anlæg til et dyr, er der traditionelt set tre "interessenter" man skal tage hensyn til. Interessenter er de grupper som har en interesse i resultatet af anlæggets udformning. For at en anlæg skal være succesfuldt skal det gerne tilgodese alle grupperne nogenlunde ligeligt, selvom man vil opdage at dette meget sjældent er tilfældet. Det ideelle sted for at anlæg at ligge i trekanten, er lige smæk i midten af den.
De fleste zoologiske institutioner prioriterer deres anlæg i følgende rækkefølge:
Som udgangspunkt er der ikke nogen "rigtig" rækkefølge. Det perfekte anlæg tilgodeser alle grupper lige meget uden at gå på kompromis på kravene imellem dem. Desuden er det umuligt at skille grupperne ad. Laver man et anlæg som ikke tilgodeser dyrenes adfærdsbehov kan dette naturligvis være skadeligt for dyret, men det kan et anlæg der ikke tilgodeser personalet også. Kan dyrepasserne f. eks ikke komme let til dyret kan det resultere i stressede situationer for begge. Desuden fører anlæg som er meget tidskrævende at passe til mindre tid fra dyrepasserens side til emner som berigelse og træning. Samtidig fører et anlæg som ikke tilgodeser publikums behov til mindre penge i kassen, og derved mindre god dyrevelfærd i sidste ende.
Der findes naturligvis også institutioner/anlæg, både i zoo samt de andre brancheområder, hvor interessentgruppen "Publikum" er enten helt eller delvist taget ud af billeder. Dette kan f. eks være i avlscentre, karantænefaciliteter, stalde bag kulisserne og lignende.
De fleste zoologiske institutioner prioriterer deres anlæg i følgende rækkefølge:
- Publikum/gæster
- Dyr
- Personale (Dyrepassere, gartnere, dyrlæger, etc.)
Som udgangspunkt er der ikke nogen "rigtig" rækkefølge. Det perfekte anlæg tilgodeser alle grupper lige meget uden at gå på kompromis på kravene imellem dem. Desuden er det umuligt at skille grupperne ad. Laver man et anlæg som ikke tilgodeser dyrenes adfærdsbehov kan dette naturligvis være skadeligt for dyret, men det kan et anlæg der ikke tilgodeser personalet også. Kan dyrepasserne f. eks ikke komme let til dyret kan det resultere i stressede situationer for begge. Desuden fører anlæg som er meget tidskrævende at passe til mindre tid fra dyrepasserens side til emner som berigelse og træning. Samtidig fører et anlæg som ikke tilgodeser publikums behov til mindre penge i kassen, og derved mindre god dyrevelfærd i sidste ende.
Der findes naturligvis også institutioner/anlæg, både i zoo samt de andre brancheområder, hvor interessentgruppen "Publikum" er enten helt eller delvist taget ud af billeder. Dette kan f. eks være i avlscentre, karantænefaciliteter, stalde bag kulisserne og lignende.
For at illustrere interessenttrekanten i praksis, har vi samlet nogle eksempler nedenfor på siden. Disse er ikke ment som udstilling af gode eller dårlige anlæg/zoos, men illustrerende eksempler på nogle af de klassiske fodfejl, man kan finde rundt omkring.
Erlebnis-Zoo Hannover - Gorilla Berg
Howletts Wild Animal Park - Primat- og rovdyranlæg