DEN GODE FORMIDLER
En af måderne du kan blive en bedre formidler er ved at:
Tænke på/formuler et mål inden du går ud og formidler (afgrænsede og konkrete mål er ofte bedre, da emnet ikke må være for bredt).
Grundigt overvej, hvordan du når målet - hvilke ord, hjælpemidler, informationer osv.
Evaluere efter formidlingen, om du nåede målet eller hvad du kunne gøre bedre næste gang.
Hvis den dyreart du formidler om er truet, så fortæl det endeligt til dine gæster, men sørg altid for også at nævne, hvad der bliver gjort for at ændre på dette eller hvad gæsterne specifikt kan gøre for at hjælpe - folk skal ikke gå derfra deprimeret og med en følelse af at alt håb er ude, men med en følelse af, hvad de kan gøre for at hjælpe og om de fremskridt der allerede har fundet sted/finder sted.
Tænke på/formuler et mål inden du går ud og formidler (afgrænsede og konkrete mål er ofte bedre, da emnet ikke må være for bredt).
Grundigt overvej, hvordan du når målet - hvilke ord, hjælpemidler, informationer osv.
Evaluere efter formidlingen, om du nåede målet eller hvad du kunne gøre bedre næste gang.
- Tænk på at det skal være så overskueligt, planlagt og nemt som mulig, så dine gæster kan følge med i hvad du siger/forklarer.
- Sørg for at dine gæster har mulighed for både at se dig og dyrene, hvis det er muligt - samtidigt skal du også sørge for at ingen af gæsterne har mulighed for at stikke fingrene ind til dyrene, uden at du kan se det. Også, sørg for, hvis muligt, at ingen får solen direkte i øjnene, hvis formidlingen foregår udendørs.
- Det er i orden at bede folk om at være stille, af hensyn til de andre gæster imens du formidler og at sørge for at de mindste gæster kan komme forrest eller at gæsterne kommer tættere på dig, så alle får en bedre oplevelse - dette inkluderer også kørestolebrugere.
- Det kan være en rigtig god ide at bruge mikrofon, da det er vigtigt for gæsteoplevelsen at alle kan høre hvad du siger. Husk altid at tale langsomt og tydeligt. Også, hvis en gæst stiller et spørgsmål, så er det altid god service at gentage spørgsmålet inden du svarer, så de andre gæster også ved, hvad det egentlig er du besvarer - det kan ofte være svært at høre når mange folk er samlet.
Hvis den dyreart du formidler om er truet, så fortæl det endeligt til dine gæster, men sørg altid for også at nævne, hvad der bliver gjort for at ændre på dette eller hvad gæsterne specifikt kan gøre for at hjælpe - folk skal ikke gå derfra deprimeret og med en følelse af at alt håb er ude, men med en følelse af, hvad de kan gøre for at hjælpe og om de fremskridt der allerede har fundet sted/finder sted.
Fremtoning, kropssprog og kreativitet
Som formidler er "serviceminded" et af nøgleordene, da du er virksomhedens ansigt udadtil og har direkte kontakt med gæsterne. Det er derfor også vigtigt at du laver en god indledning, hvor du fx. siger "Velkommen her til Den Blå Planet, mit navn er .... og i dag har jeg fornøjelsen af at skulle fortælle jer om de mange fascinerende dyr, som befinder sig i tanken bag mig ....osv." Det er godt, hvis muligt, at skabe et familiært bånd til dine gæster, og have et vandrende blik under formidlingen, så selvom du formentlig har 3 fokus punkter, så føler gæsterne at du taler og smiler direkte til dem. Det er godt at de kender dit navn, da det kan virke mindre skræmmende at gå op og stille dig et spørgsmål efter/under formidlingen, hvis du virker mindre fremmet.
Det er vigtigt under formidlingen at kropssprog og din fremtoning ikke overdøver budskabet, som du i stedet frembringer ved hjælp af ord og handlinger. For at kunne leverer en god formidling, er det ofte også vigtigt at man er engageret i sit fag så vel som de gæster der lytter på og kan gribe enhver situation og bygge formidlingen omkring det hvis/når noget uventet sker blandt både dyr og gæster - og det ved vi jo at der gør!
Når man formidler, er det godt at være kreativ og opfindsom og ikke begrænse sig i sin formidling. Så længe at det holdes sjovt, spændende og relevant, så kan man fokusere på at stimulerer mange af gæsternes sanser i løbet af formidlingen. Tænk derfor på:
Hold selve formidlingen tæt på anlægget, så man fx kan sammenligne det med deres levesteder i naturen (hvis anlægget lever op til det). Alle dyr ser ud som de gør af en årsag - fortæl om dyrenes lyde, lugte og udseende, og hvorfor/hvordan de bruger disse. Alle folk kan lide at røre, så hvis du medbringer et lemur skin, en krokodille tand, et stykke koral, et fugle kranie, ting der bruges til berigelse af dyrene som folk kan se/røre, foder som de fx kan røre ved og dufte til, et reb der illustrere kropslængden, vingefanget, højden osv., et lod der illustrere vægten, et materiale der minder om et specifikt dyrs ru tunge osv. osv. osv. lad kun din fantasi sætte grænsen. Så længe man kan holde overblikket og det ikke skader dyrene eller gæsterne, kan man i nogle tilfælde også involvere gæsterne i fodringen, og derved give dem en oplevelse de sent vil glemme - det kan være små ting som at kaste melorme ind til surikater/kaste dem i de huller som du graver, så dyrene selv skal grave dem op. Hænge foder op til skildpadder, putte foder i berigelses bolde, hvorefter gæsten får lov til at ligge, kaste dem ind i anlægget osv.
Vi ved alle at der altid sker uventede ting i dyreverdenen, og det sker selvfølgelig også når du formidler foran gæster - du skal ikke være bange for at der sker uventede ting, fordi det gør der, men forbered dig i stedet på at kommenterer på hvad der sker, i stedet for at holde dig til en fast formidlings speak - dette kommer dog ofte med erfaring og øvelse.
Det er vigtigt under formidlingen at kropssprog og din fremtoning ikke overdøver budskabet, som du i stedet frembringer ved hjælp af ord og handlinger. For at kunne leverer en god formidling, er det ofte også vigtigt at man er engageret i sit fag så vel som de gæster der lytter på og kan gribe enhver situation og bygge formidlingen omkring det hvis/når noget uventet sker blandt både dyr og gæster - og det ved vi jo at der gør!
Når man formidler, er det godt at være kreativ og opfindsom og ikke begrænse sig i sin formidling. Så længe at det holdes sjovt, spændende og relevant, så kan man fokusere på at stimulerer mange af gæsternes sanser i løbet af formidlingen. Tænk derfor på:
- Visuel - Synssans.
- Auditorisk - Hørelse.
- Taktil - Følesans
- Olfaktorisk - Lugtesans.
- Gustatorisk - Smagssans.
Hold selve formidlingen tæt på anlægget, så man fx kan sammenligne det med deres levesteder i naturen (hvis anlægget lever op til det). Alle dyr ser ud som de gør af en årsag - fortæl om dyrenes lyde, lugte og udseende, og hvorfor/hvordan de bruger disse. Alle folk kan lide at røre, så hvis du medbringer et lemur skin, en krokodille tand, et stykke koral, et fugle kranie, ting der bruges til berigelse af dyrene som folk kan se/røre, foder som de fx kan røre ved og dufte til, et reb der illustrere kropslængden, vingefanget, højden osv., et lod der illustrere vægten, et materiale der minder om et specifikt dyrs ru tunge osv. osv. osv. lad kun din fantasi sætte grænsen. Så længe man kan holde overblikket og det ikke skader dyrene eller gæsterne, kan man i nogle tilfælde også involvere gæsterne i fodringen, og derved give dem en oplevelse de sent vil glemme - det kan være små ting som at kaste melorme ind til surikater/kaste dem i de huller som du graver, så dyrene selv skal grave dem op. Hænge foder op til skildpadder, putte foder i berigelses bolde, hvorefter gæsten får lov til at ligge, kaste dem ind i anlægget osv.
Vi ved alle at der altid sker uventede ting i dyreverdenen, og det sker selvfølgelig også når du formidler foran gæster - du skal ikke være bange for at der sker uventede ting, fordi det gør der, men forbered dig i stedet på at kommenterer på hvad der sker, i stedet for at holde dig til en fast formidlings speak - dette kommer dog ofte med erfaring og øvelse.
Nedenfor ses 2 video-eksempler på formidling ude i praksis. Den første viser en fremvisning af foder til gæster, før selve fodringen af ulve, Knuthenborg. Den næste viser en form for "duet-speak" før en fodring, Den Blå Planet. Disse videoer skal blot agerer som inspirationskilde, da der altid er plads til forbedringer.