S.M.A.R.T
Det deduktive undervisningsprincip præsenterer viden direkte for gæsten, som registrerer det men ikke tænker videre over det. Det induktive undervisningsprincip er hvor man præsenterer gæsten for oplevelser, problemstillinger og fakta, som gæsten efterfølgende skal forholde sig til og bearbejde - formidling!
Formidling kan beskrives med det følgende koncept: S.M.A.R.T.
Det er vigtigt at kende sin målgruppe, selvom jobbet gør at det ikke altid kan lade sig gøre. Formidling til børn er helt anderledes end formidling til voksne eller mennesker med specielle behov, osv. Derfor er det vigtigt at forhøre sig om gruppens alder, interesse, baggrund, etnicitet, intelligens, nedsatte evner osv., så man kan planlægge sin formidling efter det.
I hverdagens formidling får man ofte en blandet pose bolsjer, og derfor kræver det kreativitet, mod og sociale kompetancer, for at kunne levere en god formidling. Det er for det meste et hit at have en håndfuld "wow-faktor" facts om sine dyr "med i lommen" - fortæl gæsterne noget de ikke vidste, som gør deres interesse og fascination for dyret endnu større. —Det kan være alt fra dyrets adfærd, til —levesteder, ynglepleje, overlevelses mekanisme osv. Sørg dog altid for at disse facts er ægte og bygger på sandfærdig information (du kan lade dig inspirere i faneblandet "Fun Facts", hvor vi løbende ligger information ud om forskellige dyregrupper). Det kan også være et hit at fortælle historier om netop de individer som gæsterne kigger på, som du selv eller dine kollegaer har oplevet en sjov episode med, som kan få folk til at trække på smilebåndet.
Formidling kan beskrives med det følgende koncept: S.M.A.R.T.
- Specific – Man skal have et specifikt mål.
- Measurable – Der skal være indikatorer for fremskridt.
- Audience-focused – Hvad er målgruppen og hvad skal målgruppen kunne.
- Relevant – Det skal være meningsfyldt og realistisk for publikum.
- Time-limited – Der skal være en tidsramme for formidlingen.
Det er vigtigt at kende sin målgruppe, selvom jobbet gør at det ikke altid kan lade sig gøre. Formidling til børn er helt anderledes end formidling til voksne eller mennesker med specielle behov, osv. Derfor er det vigtigt at forhøre sig om gruppens alder, interesse, baggrund, etnicitet, intelligens, nedsatte evner osv., så man kan planlægge sin formidling efter det.
I hverdagens formidling får man ofte en blandet pose bolsjer, og derfor kræver det kreativitet, mod og sociale kompetancer, for at kunne levere en god formidling. Det er for det meste et hit at have en håndfuld "wow-faktor" facts om sine dyr "med i lommen" - fortæl gæsterne noget de ikke vidste, som gør deres interesse og fascination for dyret endnu større. —Det kan være alt fra dyrets adfærd, til —levesteder, ynglepleje, overlevelses mekanisme osv. Sørg dog altid for at disse facts er ægte og bygger på sandfærdig information (du kan lade dig inspirere i faneblandet "Fun Facts", hvor vi løbende ligger information ud om forskellige dyregrupper). Det kan også være et hit at fortælle historier om netop de individer som gæsterne kigger på, som du selv eller dine kollegaer har oplevet en sjov episode med, som kan få folk til at trække på smilebåndet.